vrijdag 30 september 2016

Hoe houd je als gastouder een goede administratie bij?


Herken jij dit: opvang bieden is het leukste wat er is, maar ieder jaar die administratie bij elkaar zoeken voor je belastingaangifte is zo’n gedoe. Toch is een complete administratie belangrijk om een juiste aangifte te kunnen doen, én het levert geld op wanneer je precies weet wat je inkomsten en je kosten zijn geweest.

Hoe weet je of je administratie compleet is? Door de onderstaande documenten in één map te verzamelen:
  • Een jaaroverzicht van verzorgde opvanguren - krijg je van je gastouderbureau.
  • Een jaaroverzicht van ontvangen bedragen gastoudervergoeding - krijg je van je gastouderbureau.
  • Een overzicht van totale gemaakte kosten - houd je zelf bij.
  • Een jaaroverzicht van gewerkte uren - krijg je van je gastouderbureau.
  • Een jaaroverzicht van verreden kilometers - houd je zelf bij.
  • Overeenkomst(en) met gastouderbureau(s) - bewaar je zelf.
  • Overeenkomst(en) met vraagouder(s) - bewaar je zelf.

Zoals je ziet is het een kwestie van bewaren (overeenkomsten), opvragen (alles wat je vanuit je gastouderbureau krijgt) en goed bijhouden (je kosten).

Bonnetjes, bonnetjes, bonnetjes
Wil je zeker weten dat je alle gemaakte kosten ten behoeve van je opvang in mindering kunt brengen op je inkomsten? Zorg dan dat je van alle kosten een bewijsstuk hebt. Stop deze bewijsstukken direct in je map voor dat jaar. Bewaren die bonnetjes!  

Verschil administratie zzp-er of freelancer
Er zitten een aantal overeenkomsten in de administratie die je als zzp-er of freelancer bijhoudt voor het doen van je aangifte.
  • Zowel als zzp-er en als freelancer bewaar je de bonnetjes van al je kosten.
  • In beide gevallen heb je papieren nodig waaruit blijkt wat je inkomsten zijn geweest.

Behalve overeenkomsten is er ook een belangrijk verschil tussen de beide administraties. Als zzp-er houd je in je administratie namelijk alle uren bij die je besteedt aan je onderneming. Hierin tellen, naast het aantal uren dat je werkelijk opvang verzorgt, ook de uren mee voor o.a. de voorbereiding van je opvang, de promotie van je opvang en het voeren van de administratie.

Wie bewaart, die heeft….een administratie waar je altijd op terug kunt pakken
Precies, een goede administratie blijft minstens 7 jaar in de kast staan, zo lang duurt je fiscale bewaarplicht namelijk en mag de Belastingdienst in theorie nog stukken van je opvragen.


Benieuwd naar andere tips en weetjes over de financiële kant van gastouder- en nanny-opvang? Download dan de Gastoudergids 2016.



 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten